• De Stichting
  • links
  • Privacyverklaring
  • Geschiedenis

De Stichting tot behoud van Monumenten in de gemeente Súdwest-Fryslân is eind 2010 ontstaan uit het samengaan van een drietal monumentenstichtingen. Te weten de Stichting tot behoud van monumenten in de gemeente Bolsward, de Stichting tot behoud van monumenten in de gemeente Nijefurd en de de Stichting tot behoud van monumenten in de gemeente Wûnseradiel. De besturen besloten al hun activa en passiva over te dragen aan een door hen gezamenlijk nieuw op te richten stichting, te noemen: Stichting tot behoud van Monumenten in de gemeente Súdwest-Fryslân. Aanleiding vormde de gemeentelijke herindeling per 1 januari 2011 en het daarmee opgaan van de gemeenten Bolsward, Nijefurd, Sneek, Wûnseradiel en Wymbritseradiel in de nieuwe gemeente Súdwest-Fryslân. In de loop van 2018 is daar een deel van de voormalige gemeente Littenseradiel aan toegevoegd.

De gemeente Súdwest-Fryslân telt 586 rijksmonumenten. Daarvan beheert onze stichting er intussen (2020) 25. Bij de overdracht in 2011 waren dat er 15. Wij zien het het als onze taak om dit monumentale erfgoed mede met financiële hulp van derden (overheden, stichtingen en fondsen) zo goed en verantwoord mogelijk in stand te houden.