• Westertoren Hindeloopen - in bewerk
  • Amerikaanse windmotor Jousterp
  • Kerktoren Iens
  • Kerktoren Easterwierrum
  • Easterwierrum/Oosterwierum is een terpdorp dat in de vroege middeleeuwen is ontstaan bij de buurtschap Tsjerkebuorren (Kerkbuurt). Het dorp heeft zich, mogelijk in de loop van de 18de eeuw, in zuidelijke richting verplaatst. Na 1850 vonden bescheiden uitbreidingen plaats in westelijke en zuidwestelijke richting.

Tsjerkebuorren/Kerkeburen
    ligt zo’n 600 meter van het huidige dorp Easterwierrum.  De buurtschap bestaat uit een paar boerderijen en de toren (Âld Toer) van de in 1905 afgebroken 13de- of 14de-eeuwse Nicolaaskerk. Torenen kerkhof staan eenzaam in het weidse landschap - op de ommuurde restanten van de afgegraven terp.

Huidige eigenaar oude toren: Stichting tot Behoud van Monumenten in de gemeente Súdwest-Fryslân. Op 27 mei 2020 is de toren door de gemeente Súdwest-Fryslân aan de stichting overgedragen.

Eerdere eigenaren
    : tot en met 1983gemeente Baarderadeel, van 1984 tot en met 2017 gemeente Littenseradiel en na de gemeentelijke herindeling van 1 januari 2018 gemeente Súdwest-Fryslân.

Naam voormalige kerk: Nicolaaskerk.

Locatie toren: Tsjerkebuorren 7, 9021 CH Easterwierrum.

Monumentnr. toren: 8511
    Datum inschrijving: 18 maart 1970

Toren: ongeleed, deels opgetrokken uit gele kloostermoppen en gedekt door een achtzijdige, ingesnoerde en met leien gedekte spits.

Bouwgegevens:
    de toren is in opzet 13de- of 14de-eeuws; blijkens een gevelsteen hebben er in 1589 herstelwerkzaamheden aan de toren plaatsgevonden; in 1776 is, bij wijze van modernisering, het voor Friesland zo kenmerkende romaanse zadeldak van de toren vervangen door de huidige achtzijdige spits. Het bijbehorende kerkgebouw is omstreeks 1902 afgebroken. De laatste restauratie vond in 2006 plaats.

Klok: in de oude houten klokkenstoel hangt een klok uit 1955, gegoten door Jacobus van Bergen te Midwolda. De klok (500 kg/rechte luidas) is afkomstig uit de in 1993 afgebroken Zorgvlietkerk in Scheveningen. De officiële inwijding van de klok op haar nieuwe plek vond plaats op 7 mei 1994.
    Zie over de oorspronkelijke klok van de Âld Toer onder: Aanvullende Informatie.

Uurwerk: mechanisch; gesigneerd J.Y. de Vries, Drogeham 1911.
    De wijzerplaat dateert van 2006.
    Zie ook onder: Aanvullende Informatie.

Aanvullende informatie en foto’s volgen binnenkort