• Koudum - Kerktoren
  • Workum - Toren Gertrudis
  • Bolsward - Broerekerk
  • IJlst - Toren Hervormde kerk
  • Witmarsum - Lintje voor molenaar L.
  • Witmarsum - 'De Onderneming'
  • Workum - Fondsverwerving Vuurtoren
  • Hartwerd - Amerikaanse windmotor
  • Vuurtoren - Goed nieuws!
  • Witmarsum - Restauratie 'De Onderne
  • Parrega - Groot onderhoud kerktoren
  • Broerekerk Bolsward - Herstel glazen dak

Laatste gebarsten glasplaten vervangen
    In de afgelopen anderhalve week (11 tot 20 oktober) zijn 53 glasplaten van het dak van de Broerekerk in Bolsward vervangen door nieuwe. De glasplaten van het eerste uur (2006) bleken door een fout in het productieproces niet bestand tegen spanningen als gevolg van koude en warmte in combinatie met het feit dat ze gebogen zijn. Met als gevolg dat een deel van de platen is gebarsten (gecraqueleerd). Al tijdens de bouw van de glazen kap zijn verschillende glasplaten vervangen door platen van een betere kwaliteit. Dat gebeurde in de afgelopen 10 jaar nog twee keer. Nu zijn de laatste 53 platen uit 2006 vervangen door platen van recente makelei. Als het goed is ontsaan er geen bartsen meer als gevolg van wisselende weersomstandigheden.

Een ton
    Aan deze operatie is een bedrag verbonden van een ton. Een bedrag dat de stichting niet zomaar voorhanden heeft. Reden voor het bestuur om - onder de altijd inspirerende en optimistische leiding van voorzitter Hans Boekhoven - te proberen dat bedrag via fondsverwerving bijeen te sprokkelen. Van die actie hebben wij u in eerdere berichten geregeld op de hoogte gehouden. De actie Glazen kap Broerekerk Bolsward startte winter 2016 en dankzij genereuze toezeggingen van verschillende instanties, fondsen en stichtingen hadden wij afgelopen voorjaar het volledige bedrag bij elkaar! Aansluitend kon de opdracht tot vervanging worden verstrekt aan de firma Octatube Services BV uit Delft.

Montage een 'omzichtig' werkje
    De nieuwe glazen zijn de afgelopen anderhalve week met succes door Octatube gemonteerd. Het weghalen van de oude was een bijzondere klus omdat het glas in een dikke kitrand is gevat. Al deze kitranden moesten worden los gesneden. Bovendien was het uittakelen van de grote en zware glaspanelen een omzichtig 'werkje'. De glazen zijn met behulp van zuignappen door een grote kraan opgetild. De gescheurde glazen moesten daarnaast ook nog met sjorbanden worden vast gemaakt om er zeker van te zijn dat ze niet naar beneden zouden vallen. En los van dit alles gelden er uiteraard allerlei veiligheidsmaatregelen voor degenen die op hoogte werken. Al met al een project dat op alle fronten om grote zorgvuldigheid vraagt. De verwachting is dat de werkzaamheden tot  begin november zullen duren. Alle glazen moeten immers ook weer worden gekit aan zowel binnen- als buitenzijde en ook dat is een secuur werkje, want ze moeten kurkdroog zijn voordat de kit kan worden aangebracht. Er wacht dus nog een arbeidsintensieve klus. Voor de komende tijd maar hopen op rustig en droog weer!

Aandacht van de pers
    De start van de werkzaamheden heeft ruime aandacht gekregen van de regionale schrijvende pers, o.a. in het Bolswards Nieuwsblad van 11 oktober jl., op de site van SchildersVAK.nl en in een uitzending met foto’s, filmpjes en interviews van Omrop Fryslân op diezelfde dag. Kijk op Omrop Fryslân Glasplaten Broerekerk worden vervangen of klik op http://omrop.fr/Jxu9

Tige tank
    Tot slot bedanken wij nog eens alle instanties die de stichting hebben gesteund bij dit bijzondere project: Iepen Mienskipsfûns Fryslân, Gemeente Súdwest-Fryslân, Stichting Het Weeshuis Bolsward, Sint Anthony Gasthuis Bolsward, Hendrick Nannes en Cathrijn Epes-Stichting Bolsward, Gravin van Bylandt Stichting, Stichting Bouwcultuurfonds Friesland, Bouwfonds Cultuurfonds, TVM foundation, PW Janssen’s Friesche Stichting, Meindersma-Sybenga Stichting. Zonder hun/uw steun hadden wij als stichting dit project beslist niet kunnen realiseren. Onze unieke Broerekerk, die voor veel verschillende doeleinden wordt gebruikt en die daarnaast als ‘moderne’ ruïne ook een bijzondere aantrekkingskracht heeft op toeristen en andere bezoekers, kan zo hopelijk weer jaren mee.

Bijdrage geplaatst op 20 oktober 2017

Update 26 oktober 2017: in de afgelopen week zijn de glazen aan de buitenzijde gekit. Maar de naden moeten beslist goed droog zijn om het kitwerk aan de binnenzijde uit te kunnen voeren. Dat werk staat in principe gepland voor vrijdag 27 en maandag 30 oktober a.s. Zolang de hoogwerker in de kerk staat kunnen er geen belangstellenden en toeristen naar binnen. Ook fotoshoots binnen zijn niet mogelijk. Het ziet er naar uit dat de Broerekerk op 4 november a.s. weer openbaar toegankelijk zal zijn. Wilt u er zeker van zijn, ga dan naar Verhuur Broerekerk/Agenda op deze site.

2012 Stichting tot behoud van monumenten in de gemeente Súdwest-Fryslân - Makke troch Roelof Fopma.nl